Samen voor een transparante voedselketen

Nieuws

Samen voor een transparante voedselketen

Goede en juiste informatievoorziening is belangrijk voor een duurzame visverkoop én om het vertrouwen van de consument te behouden.

Uit recent onderzoek van de Consumentenbond volgt dat 99% van de viskramen en -winkels consumenten onvoldoende informeert over naam, herkomst en productiemethode van de vis. Een kleine meerderheid van de bezochte handelaren plaatst wel labels bij het assortiment, maar er ontbreekt vaak informatie.

Consumenten associëren het eten van vis vooral met ‘gezond’ en ‘lekker’. Ze kopen liefst bij de viswinkel of -kraam met in het achterhoofd dat de versheid en kwaliteit van de producten daar beter is dan in de supermarkt. Duurzaamheid en ‘het verhaal achter het product’ worden daarbij steeds belangrijker. Consumenten willen makkelijke, toegankelijke en eenduidige informatie. Juist door het directe contact met consumenten hebben viskramen en -winkels een uitgelezen kans zich op dit punt positief te onderscheiden.

Op basis van de naam, productiemethode en vangst- en kweekmethode van vis kunnen consumenten een geïnformeerde keuze maken. Hier inzicht in bieden is essentieel en bovendien wettelijk verplicht. De consument voorzien van heldere en juiste informatie is een gezamenlijke verantwoording van de visketen. Van vangst tot detailhandel, of zoals wij dat zeggen: from fish to dish.

Actuele informatie over de handelsnaam en wetenschappelijke naam, het vangstgebied en de kweek- of vangstmethode van de door ons geleverde vis is altijd opvraagbaar bij FishPartners.

Samen voor een transparante visketen!

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.